اشتغال زنان در فولاد؛ زنانی سرسخت، که موانع را ذوب می‌کنند

درصد اشتغال زنان در صنعت تولید آهن و فولاد در دنیا، بسیار ناچیز  است. این درصد در کشورهای مختلف دنیا متغیر است، اما از ۲۰ درصد بالاتر نمی‌رود.

برای مثال کشور سوئد سهم اشتغال زنان در در صنعت آهن و فولاد این کشور را ۱۸ تا ۱۹ درصد اعلام کرده است. اما در کشوری مثل آمریکا آمار از این هم خیلی کم‌تر است. تنها  ۶.۴ درصد از شاغلان صنعت آهن و فولاد این کشور زن و  ۹۳.۶ درصد آن‌ را مردان تشکیل می‌دهند.

در یک آمار کلی در سال ۲۰۱۹ ارایه شد، از ۶۶ شرکت متعلق به بخش‌های فولاد یا فلزات و معادن در جهان، کل مشارکت زنان بین ۳ تا ۲۹ درصد بوده است.

در کشور خودمان هم  اگرچه به دلیل ماهیت این صنعت تقاضای زنان برای ورود صنعت فولاد و فرآوری سنگ آهن زیاد نیست، اما اسمیران تلاش می‌کند تعداد همکاران زن خود را افزایش دهد. یکی از هدف‌های اسمیران این است که اشتغال زنان در صنعت فولاد را تسهیل کند.

حدود ۲۰ درصد از همکاران اسمیران را  زنان تشکیل می‌دهند. آن هم نه فقط در بخش اداری، که در بخش کارخانه و در سمت‌های کلیدی آن مثل مدیریت و سرپرستی بخش‌های مختلف کارخانه کنستانتره سنگ آهن.

این آمار در مقایسه با شرکت‌های مشابه ایرانی که سهم اشتغال زنان در آن‌ها صفر یا بسیار ناچیز است یک رکورد محسوب می‌شود.

اسمیران جزو شرکت‌هایی است که محیط کاری خود را حتی در بخش‌های تولیدی و صنعتی برای اشتغال زنان، مناسب‌سازی کرده است.

طریق فراهم کردن محیطی امن، فضاهای اختصاصی برای رفاه و استراحت زنان و برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی با موضوع پیشرفت زنان در محیط کار. این تدابیر اسمیران را تبدیل به محیطی مناسب برای اشتغال و استخدام زنان کرده است.

یکی از اعضای هیات مدیره اسمیران در این خصوص می‌گوید: «با وجود فضای قالب مردانه در محیط‌های کاری کارخانه‌ای، آن‌قدر فضا را برای زنان به لحاظ روانی امن و به لحاظ ذهنی قابل پیشرفت کرده‌ایم، که فرصت اشتغال زنان به اندازه مردان فراهم باشد. در حال حاضر بخش مهمی از نیروهای کلیدی اسمیران چه در کارخانه و چه در دفتر مرکزی زن هستند.» 

کلیشه‌زدایی، یک مسئولیت اجتماعی برای برند

عضو هیات مدیره شرکت بین المللی اسمیران معتقد است: «دیگر دنیایی زندگی می‌کنیم که زنان در هر جنبه‌ای از صنعت می‌توانند بدرخشند. این مسیری است که سال‌هاست شروع شده، اگرچه هنوز برای هموار کردن مسیر، راهی طولانی در پیش است.»

او در خصوص استراتژی هلدینگ بین المللی اسمیران در به کارگیری مدیران و کارشناسان زن گفت: «هر برندی که در این زمینه ساختار‌شکن باشد، راه را برای فرهنگ‌سازی اشتغال زنان در مشاغل صنعتی باز می‌کند. ما این کلیشه‌زدایی از جنسیتی کردن اشتغال در مشاغل صنعتی را یک مسئولیت اجتماعی برای برند می‌دانیم

او در انتها تاکید می‌کند :«همکاران زنان اسمیران با تعداد کم اما تاثیرگذار در مسئولیت‌های کلیدی‌شان، ثابت کرده‌اند باور به عدم صلاحیت زنان در صنایعی مثل آهن و فولاد یا صنایع مشابه، باوری اشتباه است.»

زنانی به سرسختی فولاد، که موانع را ذوب می‌کنند

واقعیت این است که زنان سخت‌کوش اسمیران، برای خود تیم اسم‌ایران هم الهام‌بخش هستند. سرسختی و جسارت آن‌ها برای مشغول شدن در کارخانه‌ای در ۳۵  کیلومتری سیرجان، مدیران اسمیران را به این باور رساند که وظیفه ایجاد فرصت برابر برای اشتغال توسط برندهای مسئول، فقط مربوط به مشاغل اداری یا فقط برای کلان‌شهرها نیست.

بلکه در دورافتاده‌ترین نقاط ایران و در سخت‌ترین صنایع تولیدی، زنانی سرسخت هستند که موانع را با اراده فولادی خود، ذوب می‌کنند و  کنار می‌زنند.

منبع آمار:

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1514995/FULLTEXT01.pdf

سایر مقالات مرتبط