اهمیت مدیریت زنجیره پایدار در صنایع فولادی

فولاد و صنایع وابسته به ان یکی از مهم‌ترین پایه های رشد و توسعه هستن. از ساخت و ساز شهری گرفته تا تجهیزات مورد نیاز زندگی، همه به نوعی به فولاد وصال می‌شود. از همین رو است که فولاد به خودی خود ماهیت رشد و سازندگی را در دل خود دارد.

اما در کنار قدم برداشتن درصنایع فولادی که باعث رشد و بالندگی اقتصاد و صنعت است، مراقبت از آب، خاک و هوایی که درآن زیست می‌کنیم، مسئولیت اجتماعی همه ماست.

چه یک فرد باشیم، چه یک سازمان. اما وقتی کسب و کاری مستقیما با محیط زیست عجین باشد، ضرورت برخورد مسئولانه نسبت محیط زیست چند برابر می‌شود. صنایع فولادی هم از این قاعده مستثنا نیستند.

همچنین اعتقاد قلبی ما این است که، هر نوع بازدهی اقتصادی در منطقه‌ای محروم از آموزش و اشتغال اتفاق ‌افتد، باید در حد امکان بر زندگی افراد همان منطقه هم تاثیر مثبتی بگذارد.

استراتژی مدیریت زنجیره پایدار در اسمیران

استراتژی‌های مدیریتی اسمیران چه در چرخه فنی تولید کنستانتره سنگ آهن و چه در بخش سرمایه‌های انسانی، با چند رویکرد اصلی، پایدار بودن را مد نظر دارد. رویکردی که معتقد است برای تمام صنایع فولادی می‌تواند مدنظر قرار بگیرد.

۱. ایجاد امکان آموزش و اشتغال در منطقه‌ای محروم

کارخانه کنستانتره سنگ آهن اسمیران در ۳۵ کیلومتری شهر سیرجان واقع شده‌است. شهری با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت که دومین شهرستان پرجمعیت استان کرمان محسوب می‌شود.

اولویت این مجموعه، برای استخدام نیروی انسانی در خط تولید، افراد بومی همین منطقه و عمدتا از شهرستان سیرجان است.

به صورت همزمان، آموزش نیروی انسانی در راس اولویت‌های کارخانه کنستانتره سنگ آهن اسمیران است. با وجود اینکه استخدام افراد متخصص، مسیری آسان‌تری برای یک مجموعه تولیدی هموار می‌کند. دارالفنون فولاد ایران، در اسمیران، با این نگاه پاگرفت و رشد کرد.

اما سرمایه‌گذاری روی افرادی که به نسبت کلانشهرها، از فرصت کمتری برای اشتغال و آموزش برخوردارند، یکی از قوی‌ترین آرمان‌های این تیم است. صنایع فولادی یکی از آن بخش‌هایی است که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای این افراد ایجاد کند.

تبدیل افراد مبتدی به افرادی متخصص و صاحب صلاحیت در صنایع فولادی، استراتژی همیشگی ما در این سال‌ها بوده است.

۲.صنایع فولادی و مدیریت پسماندهای صنعتی 

پسماندهای نهایی فرآوری سنگ آهن، دانه‌بندی کم‌عیاری است که اگر در طبیعت رها شود، هوا را آلوده می‌کند. درواقع،  این پسماندها به دلیل سبکی، تبدیل به غبارهای آلاینده می‌شوند. این مشکل در بسیرای از صنایع فولادی وجود دارد. اما در اسم‌ایران هیچ پسماندی از خط تولید بلا استفاده باقی نمی‌ماند.

ما برای جلوگیری از این اتفاق، خط تولید «آجرسازی» را در طرح توسعه کارخانه کنستانره اسمیران راه‌اندازی کرده‌ایم. غبارهای آلاینده در کارخانه کنستانتره سنگ آهن اسمیران، تبدیل به سازه‌هایی مفید می‌شوند.

۳. مدیریت بهینه آب با سیستم تصفیه پیشرفته

با توجه به مشکلات عدیده در تامین آب در صنایع مختلف، به خصوص درصنایع فولادی و همچنین مشکلات زیست‌ محیطی ناشی از ایجاد سدهای و نفوذ آب به عمق زمین، امروزه بسیاری از کارخانه‌ها به دنبال راه حلی در جهت تامین آب و حذف سد باطله هستند.

آب در ایران، گنجینه‌ای است که حتی یک قطره‌اش نباید هدر برود. مخصوصا وقتی در منطقه‌ای خشک و کم آب مستقر باشیم، این مسئولیت را با پوست و گوشت خود حس خواهیم کرد.

به این منظور، این مجموعه  دو دستگاه فیلتر پرس، با مجهزترین و مدرن‌ترین امکانات را در محل کارخانه طراحی و پیاده‌سازی کرده است.  همچنین این مجموعه مجهز به سیستم مرکزی تصفیه فاضلاب است که امکان استفاده از آب بازیافتی برای آبیاری فضای سبز را می‌دهد.

چرخه عمر هر قطره آب در اسمیران چرخه‌ای طولانی است. برای ما مهم است که قدر این برکت ارزشمند طبیعت را بدانیم.

۴. پوشاندن لباس سبز به تن کویر

جنگل‌ها و پوشش سبز ایران عزیزمان، در این سال‌ها زخم‌های زیادی به تن خود دیده. ما هم به سهم خودمان برآن هستیم، هرجا که خاکی زیر پایمان باشد و امکانی برای زایش ریشه‌هایی نو، آن زمین را به حال خودش رها نکنیم.

اضافه کردن رنگ سبز، به منطقه‌ای بیابانی، آن‌قدر برای ما دلچسب بوده، که سطح فضای سبز کارخانه کنستانتره سنگ آهن اسمیران را تا جای ممکن گسترش داده‌ایم. تا جایی که یک چهارم از محوطه کارخانه را، فضای سبز تشکیل می‌دهد. همین جوانه‌های سبز، انگیزه مضاعف ما برای مدیریت بهینه آب شد، تا آن‌ها سیراب باشند و هر روز ریشه بدوانند.

صنایع فولادی باید به محیط زیست حساس باشند

قرار گرفتن در زنجیره تامین پایدار، از روز اول برای اسمیران یک دغدغه بوده‌است. به این معنی که در مسیر بازدهی اقتصادی، اهدافی محیط زیستی و اجتماعی هم جزو اهداف اصلی شرکت باشد.

معتقدیم صنایع فولادی اگرچه در مسیر ساخت و توسعه یاری رسان هستند، اما به همان اندازه مدیون محیط زیست سخاوتمندی هستند که بستر این توسعه را فراهم کرده است.

سایر مقالات مرتبط